Följ oss på sociala medier:
”Detta är hennes första historiska kriminalroman, och det är tydligt a...”Läs mer
”Boken innehåller såväl bra dialoger och personteckningar som en spänna...”Läs mer
”Det är ett mörkt drama om besatthet och utsatthet långt ifrån turistbr...”Läs mer
”Romanen, som är första delen i en planerad serie om Ebba Grönwall är ...”Läs mer
”Går det att skriva en bra deckare, både spännande och underhållande, u...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”Birgitta Bergin lyckas oerhört väl ställa frågan om svåra personliga v...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Denna bok bjuder på överraskningar som sakta kryper fram. En långsam, ...”Läs mer
”En underbar feelgoodbok som fångar mig från första sidan.”Läs mer
”Ett starkt avslut på en imponerande trilogi som känns som en början på...”Läs mer
”Malin Thunberg Schunke skriver initierat och med ett högt tempo. Skild...”Läs mer
””Sten i siden” är en vemodig, pedagogisk, varm och humanistisk bladvän...”Läs mer
”Det är så vackert, självklart och oerhört svårt.”Läs mer
”Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på fö...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det är en välskriven debutdeckare som lovar gott, med genomtänkta pers...”Läs mer
”... vacker och balanserad roman där Rees på ett föredömligt sätt låter...”Läs mer
”Bröllop till salu av Ada Wester är ytterligare en trollbindande berätt...”Läs mer
”Hon har en tydlig idé om vad hon vill göra, vem hon...”Läs mer
”Wow, vilken bok! En fantastisk historia som man bara måste fortsätta l...”Läs mer
”På många sätt är det en underhållande färd med Haag på sitt...”Läs mer
”Kanske ett starkt ord men jag fullkomligt älskade denna bok. Betyg 5/5...”Läs mer
”Det är välskrivet, roligt, rappt och rysansvärt elakt.”Läs mer
”Kristina Appelqvist har hittat hem. Med en blandning av spänning, mynd...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Victoria Björn Blomqvist berättar sin historia i ett väl avvägt tempo,...”Läs mer
”Lindfors bok är skrämmande aktuell. ... det ryska hotet beskrivs med k...”Läs mer
”Det blir en spännande resa som pågår i närmare tre veckor med...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Starkt och upplyftande om kvinnokamp i historisk tid!”Läs mer
”Spännande för alla som älskar Netflix The Crown.”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”... Per Samuelsson har tillsammans med Lena Ebervall skrivit en brilja...”Läs mer
”Både Gryning. Falsk.och senaste Och skuggan fallerär smarta, kunniga o...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Skildrat sant och osentimentalt, en roman att riktigt drunkna i.”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”En bok som tar kvinnlig vänskap på allvar, som både berör och...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Intervju med Anna Laestadius Larsson

Din senaste bok, Kärlekens bakgata, är en historisk kriminalroman, den första delen i en serie, som utspelar sig i Stockholm i slutet av 1800-talet. Vad inspirerade dig att skriva just denna berättelse?

– För mig börjar det ofta som ett litet tankefrö längst bak i huvudet, som ibland vissnar och dör, men ibland växer till sig, blommar ut och tar över hela min tankevärld. Så var det med Kärlekens bakgata. Jag hade länge velat skriva om prostitutionen i Stockholm vid sekelskiftet 1900 och den fasansfullt integritetskränkande reglementeringen med tillhörande besiktningsbyrå. Men jag visste inte riktigt hur. För några år sedan läste jag så att August Strindberg kallat en av systemets största kritiker ”den djefla maran Ellen Bergman” – det fastnade i minnet. Strax efteråt ramlade jag i min research av en slump över den självlärda juristen Anna Pettersson som 1904 öppnade Kvinnliga juridiska byrån för att hjälpa sina medsystrar med familjerättsliga ärenden såsom skilsmässa och saken var biff: Min huvudkaraktär skulle heta Ellen Bergman och hon skulle driva en egen byrå, Damernas juridikbyrå. Och jag skulle för första gången skriva en kriminalhistoria.

 

Dina tidigare romaner har också varit historiska, hur skiljer sig Kärlekens bakgata från de tidigare?

– Det är till skillnad från de tidigare en kriminalroman. Och även om jag alltid bemödar mig om att skapa ett driv i mina romaner så är det här en uttalad spänningsroman, med ond bråd död, poliser, skumma typer och allt annat som tillhör genren.

Vad lockade dig till att bli författare från början, och varför valde du just historiska romaner som ditt fokus?

– Jag har en bakgrund som journalist och kolumnist, så idén att skriva en roman låg inte så långt bort. Och jag har alltid varit intresserad av historia, allt sedan jag var en liten flicka och fick en souvernirdocka under en semester i Paris. På en klisterlapp på burken den förvarades i stod det: Marie-Antoinette. Jag frågade mina föräldrar vem det var och de sa att hon var en vacker, ung drottning som avrättades under den franska revolutionen. Sedan var det kört, min kunskapstörst var väckt och efter det har jag både pluggat historia och idéhistoria på universitet och bildat mig själv.

Kvinnorna i din bok har framträdande roller och deras perspektiv är centrala. Kan du berätta lite mer om dem och hur de speglar tidens anda?

– Sekelskiftet 1900 var en tid då allt fler röster höjdes för kvinnors rättigheter samtidigt som deras liv fortfarande omgärdades av svåra begränsningar. 1873 öppnades till exempel universiteten för kvinnor och min hjältinnan Ellen Bergman har pluggat juridik i Uppsala men hoppat av när hon insåg att alla högre tjänster var stängda för henne eftersom hon var kvinna. Det är därför hon har startat eget – Damernas juridikbyrå. Hon kommer i den här boken i kontakt med en undre värld hon inte anat existerade och möter dels ligaflickan Rakel som blir hennes assistent men även kvinnor, prostituerade, som i och med reglementeringen fråntagits i princip alla sina rättigheter och lever i en fasansfull utsatthet. Och de var många. I Stockholm fanns det på den här tiden tolv gånger fler kända prostituerade per capita än idag.

Du har i alla dina böcker beskrivit kvinnors utsatthet på olika sätt, hur kommer det sig att det temat kom att genomsyra ditt författarskap?

–  Jag började skriva mina romaner av lust och vrede. Lust för att jag tycker att det är så intressant med historia. Och vrede över alla bortglömda och bortgömda kvinnor i historien. Jag vill bidra till att lyfta fram dem och deras levnadsvillkor i ljuset. Jag brukar säga att jag skriver herstory. För det duger inte att bara skriva history som vi gjort i så många år. Vi måste också skriva herstory, så att vi får den fulla historien där alla – kvinnor, barn, män – är inkluderade. Det är viktigt för att vi ska kunna förstå vår samtid och förhoppningsvis skapa en bättre framtid.

 

Vilken typ av research krävdes för att skriva en så detaljerad och autentisk berättelse?

– Jag har gjort så galet mycket research genom åren. Mycket går idag att hitta på nätet men ofta behövs specifik litteratur, sådan som inte ges ut längre och bara säljs via antikvariat. Jag har ett antal kartonger fulla av böcker om 1700-, 1800- och 1900-talet som inte får plats i mina bokhyllor undangömda i en garderob. Ibland måste jag gå till källorna, det vill säga arkiven men när det går åker jag snålskjuts på forskarna. Som tur är har det forskats en hel del om kvinnohistoria de senaste decennierna. Mitt jobb är att lyfta ut den här kunskapen från universitetsvärlden och popularisera den.

Hur balanserade du historisk noggrannhet med fiktionens behov när du skapade dina karaktärer och handlingen?

– När jag skriver skönlitterärt är fiktionen överordnad. Mina romaner är inte historieböcker även om karaktärer och skeenden ofta är inspirerade av faktiska personer och händelser. Jag brukar ha som måttstock att det kunde ha hänt.

Hur hoppas du att läsarna ska reagera på Kärlekens bakgata?

– Jag hoppas att de ska bli berörda – och upprörda – och så fast i berättelsen att de inte kan sluta läsa. Och sedan berättar för alla de känner att den här boken måste ni läsa!

Hur ser din skrivarframtid ut, vad kan vi förvänta oss från dig härnäst? 

Kärlekens bakgata är ju första delen i en serie, Damernas detektivbyrå. Så räkna med åtminstone två till böcker om Ellen, Rakel och detektivkonstapel Johan Rådig.