Kurtisanen, Pocket

Kurtisanen, Pocket

 

”Det är spännande! Det är upprörande! Och mycket fängslande! Laestadius har ett klart feministiskt perspektiv på det hon berättar, och det gör hon med en vass och skarp penna.” Yvonne Gröning, Dala-Demokraten

Skulle vittnesmålen från #meetoo komma från 1700-talets Stockholm så skulle denna täta berättelse vara den som får oss att begripa att det inte var bättre förr. … Ja, jag gillar denna bok. Jag tycker att det är smått genialt att använda den tid som Anna Laestadius Larsson känner så väl efter sina första tre romaner för att gestalta den utsatthet som många människor får möta från morgon till kväll.  Eva Bergsten Sundberg, Norrländska Socialdemokraten

 Blott sexton år gammal debuterade hon på landets mäktigaste teaterscen, Bollhuset. Från logerna blickade kungen och hans hov ner på henne. Förmögna män mätte henne med lysten blick. Hennes skönhet var en förbannelse som skulle få henne landsförvisad till det förrevolutionära Paris. Men också en tillgång när hon ensam gav sig iväg på bildningsresa till Italien och lyckades charma den europeiska eliten.

Beata Charlotta var skådespelerska, kurtisan, spion, vän med en drottning och älskarinna åt en man som blev kung. Hon blev bara trettioett år gammal. Efter sig lämnade hon ett glödhett manuskript, en berättelse om sitt liv i romanform som avslöjade hemligheter kring maktens män, en berättelse som aldrig skulle få se dagens ljus. Det var kung Gustav III:s plan, mannen hon konspirerade att mörda. Men han misslyckades. Hans män hittade inte hennes berättelse.

Här är den.

I Kurtisanen återvänder Anna Laestadius Larsson till det sena 1700-talet. En tid då adelns siden och peruker existerade sida vid sida med rännstenens smuts och fattigdom, där fattiga kvinnor förväntades stå till välbärgade mäns tjänst men då idéer om ett annat, rättvisare samhälle just hade fötts. Romanen är en fristående uppföljare till den kritikerrosade och älskade trilogin Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan.

Anna Laestadius Larsson är författare och journalist. Hon brinner för kvinnors rättigheter och villkoren för kvinnors liv såväl i historien som i samtiden. Förutom trilogin om Hedvig Elisabeth Charlotta har hon skrivit romanen Hilma om konstnären Hilma af Klint.

Läs mer om boken

Boken finns även i dessa format:

99,00 kr

Recensioner

Fantastiskt!!! … Dessa böcker är bättre än juveler! De är flykter från vardagen! Jag vill läsa mer!!!

– ellis_bokrecensioner (Instagram)

En glödhet historia om en skådespelerska, kurtisan, spion och älskarinna till en blivande kung

– Bonniers Bokklubbar (Instagram)

En härligt tjock bok som är svår att släppa. Anna Laestadius Larsson har än en gång skrivit en fascinerande roman med avstamp i verkligheten. Beata Charlotta känns verklig - och det är inte alltid hon är sympatisk, men man känner för henne.

– parsnip_road (Instagram)

Underhållning och spänning … mycket lättläst

– Berit Engdahl, DAST Magazine

Det är en historia väl värd att berätta och Anna Laestadius Larsson gör det med en feministisk ton för den moderna läsaren.

– Bokbloggen Johannas Deckarhörna

Fängslande, stark & skickligt skriven!

– Jennies Boklista (bokblogg) Betyg: 4

När någon frågar mig efter historiska romaner rekommenderar jag alltid Laestadius böcker om det sena 1700-talet, berättade ur ett feministiskt perspektiv med kvinnliga huvudpersoner. Berättelser om de som också fanns men som sällan nämns i historieböckerna. Trilogin Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan är en skatt att upptäcka för de som ännu inte läst dem. … Laestadius skriver på ett fångande och lättläst sätt … en mycket läsvärd bok.

– MiaFias bibliotek (Instagram)

En härligt tjock bok på 466 sidor fyllda av historiska fakta invävda i en delvis påhittad berättelse … miljöerna är tydliga och mustiga

– Mitt liv i ord (bokblogg)

Spännande och välskrivet!

– Kulturkollo (bokblogg)

Sveper oss med in i ett historiskt äventyr som både chockerar och upprör men som även ger oss stor insikt och förståelse för hur livet såg ut för många under den tidsepoken, den senare delen av 1700 talet. Språket som författaren använder är så härligt och så passande för den genren, det är beskrivande, det är målande, det är helt underbart. Beata Charlotta, och de andra karaktärerna klev in i mitt liv och det blev en stor tomhet när boken tog slut. Sammanfattningsvis: Kurtisanen har allt en bra historisk roman ska ha, intriger, kärlek och spänning. Läs den!

– Bokprataren (bokblogg) Betyg: 5

En spännande bok med gedigen research bakom sig. De historiska miljöerna målas upp med god och trovärdig hand … En bok jag absolut vill rekommendera för den som gillar att läsa om svensk 1700-talshistoria.

– Livet med orden (bokblogg)

Genialt om utsatthet ... Skulle vittnesmålen från #meetoo komma från 1700-talets Stockholm så skulle denna täta berättelse vara den som får oss att begripa att det inte var bättre förr. ... Anna Laestadius Larsson är en författare som tar reda på hur det var. Hon gör ordentlig research. ... Ja, jag gillar denna bok. Jag tycker att det är smått genialt att använda den tid som Anna Laestadius Larsson känner så väl efter sina första tre romaner för att gestalta den utsatthet som många människor får möta från morgon till kväll.

– Eva Bergsten Sundberg, Norrländska Socialdemokraten

En riktigt bra berättelse om ett verkligt livsöde som är mer fascinerande än de flesta andras.

– Bokbloggen Den läsande Kaninen

Laestadius Larsson är synnerligen skicklig på att skriva historiska romaner med kvinnliga huvudpersoner. … Jag gillar de här böckerna, det är romaner som ger en lust att googla. Att resa till Versailles och att se Drottningholmsteatern. Extra roligt blir det att läsa när Beata Charlotta berättar om de olika teaterspektakel som hon bevistar, moderna pjäser som tas emot med blandad kritik.

– och dagarna går … (bokblogg)

Det är spännande! Det är upprörande! Och mycket fängslande! … Laestadius har ett klart feministiskt perspektiv på det hon berättar, och det gör hon med en vass och skarp penna.

– Yvonne Gröning, Dala-Demokraten

Levande karaktärer i bladvändare om kurtisan … Via de målande beskrivningarna flyttas läsaren tillbaka till gränderna, trånga, smutsiga lägenheter, vackra våningar och Paris före revolutionen. Beata Charlotta, och de andra karaktärerna, lyfter levande från sidorna i den här bladvändaren.

– Anna Warner, Skaraborgs Allehanda

En fullmatad bladvändare om en märklig kvinna.

– Bibliotekstjänst

Utgivningsår:

2020

Utgivningsdag:

10/03/2020

Översättare:

Ingen information hittades

Sidantal:

468

ISBN:

9789164206671

Omslagsbilder